انتخاب عینک واقعیت مجازی مناسب - قسمت اول

نویسنده: روح اله توسلی دسته: آموزشگاه واقعیت مجازی تاریخ: 2016-08-08 دیدگاه: 0 بازدید: 2431

قسمت اول - کدام لنز بهتر است ؟

لنزها یکی از قسمتهای بسیار مهم در عینک واقعیت مجازی است. تصاویر از طریق لنزها مشاهده می شود و کیفیت لنزها به طور مستقیم روی کیفیت تصاویر و همچنین احساس کاربر از واقعیت مجازی تأثیر گذار است.

سایز ، جنس ، میزان شفافیت ، میدان دید (زاویه دید) ، وجود مواد ضد تشعشع و قابلیت تنظیم لنزها مواردی هستند که برای انتخاب یک عینک واقعیت مجازی باید در نظر داشت.

سایز لنزها : در مقایسه لنزها با سایز متفاوت به شرطی می توان گفت لنز بزرگتر بهتر است که سایر مشخصات هر دو لنز یکسان باشند. قطعا لنزی که سایز بزرگتری دارد ولی از تحدب نسبی کمتری برخوردار است برتری خاصی نسبت به لنز کوچکتر ندارد و حتی ممکن است ضعیف تر از لنز کوچکتر عمل کند. پس سعی کنید بزرگتر بودن لنز تنها ملاک انتخاب شما نباشد.

جنس لنز : جنس لنزها میتواند از شیشه و یا پلاستیک رزین باشد. لنزهای شیشه ای قطعا از شفافیت بالاتری برخوردار هستند اما وزن سنگین لنزهای شیشه ای و همچنین قیمت بالای آن موجب شده تا سازندگان برای عینکهای واقعیت مجازی از لنزهای پلاستیکی استفاده کنند. بنابراین شما در انتخاب جنس لنز اختیاری ندارید و تنها گزینه موجود لنزهای پلاستیکی هستند.

میزان شفافیت : لنزهای پلاستیکی هم می توانند به اندازه شیشه شفاف باشند به طوری که هنگام استفاده ، کاربر متوجه حضور لنز بین چشم خود و تصویر در حال پخش نشود. اما شرط شفافیت لنز پلاستیکی استفاده از مواد مرغوب برای ساخت لنز و همچنین صیقل زنی چند مرحله ای لنز است. برخی لنزهای پلاستیکی از مواد با درجه پائینتر ساخته شده اند که شفافیت شیشه را ندارند و روی کیفیت تصویر تأثیر منفی دارند. همینطور برخی از لنزها با دقت بالا و به طور حساب شده تولید نشده اند و ممکن است دارای اعواج باشند.

در فروشگاه واقعیت مجازی فرازرایان جی درجه شفافیت لنز به طور واضح ذکر شده است تا انتخاب برای خریداران محترم ساده تر باشد.

میدان دید (زاویه دید) : مقدار زاویه ای که لبه های تصویر پخش شده در عینک با چشم انسان تشکیل می دهد اصطلاحا میدان دید یا زاویه دید گفته می شود. هر چقدر تصویر بزرگتر باشد این زاویه هم بزرگتر است. در عینک واقعیت مجازی اندازه تصویر کاملا با اندازه صفحه نمایش گوشی هوشمند مورد استفاده مرتبط است. یعنی هرچه صفحه بزرگتر باشد میدان دید وسیعتری در اختیار ما قرار می دهد ، اما از طرفی فاصله کانونی لنزها نیز در تشکیل میدان دید مؤثر است. در عینک واقعیت مجازی وقتی صحبت از میدان دید یا زاویه دید می شود منظور حداکثر میدان دیدی است که لنزهای عینک در اختیار ما قرار می دهد و هرچه این میدان یا زاویه بزرگتر باشد طیف وسیعتری از اندازه های مختلف صفحه نمایش می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مفهوم این جمله این است که در عینکهای واقعیت مجازی با میدان دید کمتر ، گوشی هوشمند با صفحه بزرگتر بهتر عمل می کند و حس حضور در فضای واقعیت مجازی را بهتر به کاربر القا می کند. برخی عینکها ممکن است به دلیل زیاد بودن فاصله کانونی لنزهای به کار رفته حتی با بزرگترین سایز صفحه نمایش نیز میدان دید حداکثری را پوشش ندهند.

به طور مثال عینک واقعیت مجازی VR Box2 علیرغم اینکه لنزهای بزرگی دارد اما به دلیل زیاد بودن فاصله کانونی لنزها تقریبا کمترین میدان دید را در بین عینکهای دیگر ارائه می کند ؛ میدان دیدی با حداکثر زاویه 78 درجه.

در توضیح میدان دید این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب افراد میدان دید هر لنز به صورت جداگانه را به جای میدان دید واقعی عینک واقعیت مجازی بیان می کنند که این یک اشتباه بزرگ است؛ چرا که میدان دید لنزها به تنهائی ملاک تشخیص میدان دید واقعی و مشترک بین دو لنز نیست چون پارامترهای مختلفی در تشکیل میدان دید مشترک بین دو لنز مؤثر است به طور مثال فاصله لنزها از یکدیگر و همچنین زاویه قرار گیری لنزها نسبت به یکدیگر میتوانند در تشکیل میدان دید مشترک بین دو لنز تأثیرگذار باشند.

محافظت از چشم : همانطور که می دانید هنگام استفاده از عینک واقعیت مجازی ، گوشی هوشمند بسیار به چشم نزدیک است و کلیه تشعشعات صفحه نمایش می تواند به چشم منتقل شود. مسلما اگر این تشعشعات بدون هیچگونه محافظتی به چشم تابیده شوند آسیب جدی به چشم وارد می کنند ،

به منظور محافظت از چشم کاربر هنگام استفاده از عینک واقعیت مجازی ، بهترین راه استفاده از لنزهای پوشش دار در ساخت عینک واقعیت مجازی است که این کار توسط سازندگان برتر و دارای برند این محصول انجام می شود و سایر سازندگان به منظور کاهش قیمت محصول کمتر از این نوع لنزها در ساخت عینک واقعیت مجازی استفاده می کنند. کارخانه های Shinecon  ، Deepoon ، Virglass از جمله سازندگانی هستند که از لنزهای پوشش دار برای ساخت عینک واقعیت مجازی استفاده کرده اند. ترفند دیگری که عینک پر طرفدار VR Box 2 به کار برده ارائه یک شیشه پوشش دار همراه با عینک واقعیت مجازی است که باید توسط کاربر روی عینک نصب شود ولی این کار کمی از کیفیت تصاویر می کاهد. (درباره عینک واقعیت مجازی VR Box 2 بیشتر بدانید).

قابلیت تنظیم لنزها : به دلیل متفاوت بودن سایز صورت افراد و همچنین فاصله چشمها در افراد مختلف تنظیم فاصله لنزهای عینک واقعیت مجازی از یکدیگر برای دستیابی به کیفیت مطلوب تصویر و رفع دوبینی تصویر ضروری است. در افرادی که چشمشان ضعیف است و از عینک طبی استفاده می کنند نیز هنگام استفاده از عینک واقعیت مجازی حتما نیاز به تنظیم فاصله تصویر با چشمشان دارند تا بتوانند مثل وقتی که عینک طبی روی چشمشان است تصویر را واضح ببینند. در عینک های واقعیت مجازی با لنزهای ثابت که امکان تنظیم آنها برای افراد مختلف وجود ندارد ، معمولا کمی تاری تصویر و یا دوبینی تصویر وجود دارد، پس هنگام انتخاب عینک واقعیت مجازی این نکته را هم در نظر داشته باشید که فاصله لنزها از هم و همچنین فاصله لنزها از تصویر قابل تنظیم باشند.

بنابراین توجه به تنها یکی از ویژگیهای لنز ممکن است باعث انتخاب غلط بشود. پس سعی کنید همه ویژگیهای لنزهای عینک واقعیت مجازی را با یکدیگر مقایسه کنید تا از میان مدلهای موجود بهترین را انتخاب کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

بالا