انتخاب عینک واقعیت مجازی مناسب - قسمت سوم

نویسنده: روح اله توسلی دسته: آموزشگاه واقعیت مجازی تاریخ: 2016-08-10 دیدگاه: 0 بازدید: 1288

قسمت سوم - جایگاه گوشی هوشمند

همه عینکهای واقعیت مجازی دارای محفظه ای هستند که گوشی هوشمند درون آن قرار می گیرد. این محفظه ها به چند شکل طراحی شده اند ؛ دریچه نگهدارنده لولائی ، محفظه ثابت کشوئی ، سینی نگهدارنده کشوئی ، گیره فنری و ... .

از میان همه مدلها محفظه ثابت کشوئی راحت ترین روش برای گذاشتن گوشی داخل عینک را دارد اما به دلیل اینکه هیچگونه نگهدارنده ای برای گوشی هوشمند در این محفظه ها طراحی نشده ممکن است با حرکت سر ، گوشی هوشمند در داخل محفظه جابجا شود و از مرکز خارج شود. همینطور ممکن است در صورت حرکت شدید گوشی از محفظه به بیرون پرتاب شود. ایراد دیگری که به این نوع محفظه وارد است این است که چون محفظه ثابت است و هیچ نگهدارنده ای برای گوشی وجود ندارد باید گوشی با فشار اسفنج و یا لاستیک در محفظه نگه داشته شود که این فشار از پشت به گوشی وارد می شود و صفحه گوشی روی قسمت جلوئی عینک می چسبد این امر ممکن است باعث خش خوردن صفحه گوشی هنگام وارد کردن گوشی و خارج ساختن آن از عینک بشود. بنابراین این نوع محفظه خیلی مناسب نیست.

سایر محفظه های کشوئی نیز در صورت طراحی با دقت کم می توانند مشکل خش خوردگی گوشی هنگام گذاشتن و برداشتن گوشی داخل عینک را داشته باشند.

جایگاه با گیره فنری ، کار گذاشتن و برداشتن گوشی روی عینک را راحت کرده و همینطور مشکل آسیب رسیدن به گوشی در هنگام گذاشتن و برداشتن نیز از بین رفته است. همینطور در صورتی که از فنر قوی و لاستیک برای نگهداری گوشی استفاده شده باشد امکان جابجا شدن گوشی هم کاهش می یابد.

دریچه های نگهدارنده گوشی به دو صورت طراحی شده اند ؛ یکی با گیره نگهدارنده و دیگری بدون گیره نگهدارنده. در نوع بدون گیره گوشی بدون نگهدارنده روی عینک قرار می گیرد و سپس دریچه روی گوشی بسته می شود. برای اینکه گوشی سر جای خود ثابت بماند اسفنجی که روی دریچه چسبیده است از پشت به گوشی فشار وارد می کند و آن را روی عینک می چسباند. در این نوع محفظه هم احتمال جابجائی گوشی هنگام حرکت سر وجود دارد.

در مدلی که دریچه عینک دارای گیره نگهدارنده گوشی است گوشی ابتدا روی دریچه و بین گیره های نگهدارنده قرار می گیرد و به خوبی سر جای خود ثابت می شود سپس دریچه بسته می شود. این مدل احتمال آسیب رسیدن به گوشی و جابجائی در محفظه را تقریبا از بین برده است.

نکته ای که در محفظه های بسته مثل محفظه ثابت کشوئی و محفظه های دریچه ای باید در نظر گرفت امکان عبور هوا از اطراف گوشی است تا عمل خنک سازی گوشی انجام شود و از داغ شدن بیش از حد گوشی و عینک جلوگیری شود . برخی از عینکها این مورد را رعایت نکرده اند و ممکن است باعث آسیب دیدگی جدی گوشی هوشمند بشوند.

دیدگاه خود را بنویسید

بالا